[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، در مراسم هفته پژوهش با عنوان «نقش بانوان المصطفی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، با عنایت به گام دوم انقلاب» که در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با بیان اینکه المصطفی نهادی حوزوی است و به این امر افتخار می‌کند […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، در مراسم هفته پژوهش با عنوان «نقش بانوان المصطفی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، با عنایت به گام دوم انقلاب» که در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با بیان اینکه المصطفی نهادی حوزوی است و به این امر افتخار می‌کند اظهار کرد: خدمات علمی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، که از سوی بانوان طلبه انجام می‌شود، قابل تقدیر است.

وی با اشاره به افتخارآفرینی علمی و پژوهشی کشور در چهار دهه اخیر گفت: شکل گیری زیرساخت‌های بسیار مناسب برای تولید علم و علم‌پژوهی پس از انقلاب سند مهمی برای این ادعا محسوب می‌شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب تنها طبقه خاصی امکان تحصیل داشتند ولی اکنون تحصیلات دانشگاهی عمومیت پیدا کرده و اعضای خانواده‌ها امکان تحصیل را دارند.

وی با اشاره به رشد علمی کشور گفت: در کنار رشد علمی باید به کیفیت و زیرساخت‌ها نیز توجه کرد و البته نباید از رشد کمی جمعیت غافل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: طی چهار دهه فعالیت مشکلات فراوانی در مسیر انقلاب وجود داشته که انقلاب با وجود آنها توانسته به پیروزی و پیشرفت علمی برسد و این ظهور مجدد نشاندهنده ظرفیت والای اسلام است.

 

شکل گیری تمدن علمی دارای منشأ آموزه‌های اسلامی است

وی منشأ شکل گیری تمدن علمی را دارای منشأ آموزه‌های اسلامی دانست و افزود: دین اسلام انسان‌ها را به علم آموزی دعوت کرده بنابراین ایمان و معنویت می‌تواند منشأ پیشرفت مسلمانان باشد و آنها را به کشف رازهای هستی رهنمون کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: دوری از علم سبب می‌شود دیگران بر فرد مسلط شوند. آموزه‌های اسلامی شکل گیری تمدن بزرگ علمی را رقم می‌زند.

وی با اشاره به الگوگیری مراکز علمی غرب از مراکز علمی مسلمانان گفت: از جمله انگیزه‌ها و اهداف شکل‌گیری انقلاب اسلامی جبران عقب ماندگی‌های علمی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تمدن‌سازی و احیای تمدن نوین اسلامی را از اهداف گام دوم انقلاب معرفی کردند گفت: حرکت در طول این ۴۰ سال دستاوردهای فراوان علمی را نشان داد و با وجود چنین ظرفیتی می‌توان آینده تمدن اسلامی را به خوبی رقم زد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله زیرساخت‌های شکل گیری تمدن اسلامی می‌توان به علوم انسانی اشاره کرد که ماهیت آن علوم فرهنگی و تمدنی است و در علوم انسانی می‌توان نگاه به تمدن و جهان را مشاهده کرد.

 

تأکید بر تولید علوم انسانی با نگاه دینی و اسلامی

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر تولید علوم انسانی با نگاه دینی و اسلامی و مبدأ جهان‌شناسی از سوی مراکز علمی گفت: المصطفی از مراکز علمی است که در زمینه علوم اسلامی و انسانی با رویکرد بین‌المللی تلاش می‌کند و این امر از شاخصه‌های تمدن اسلامی محسوب می‌شود.

وی نگاه جامع انسانی و بین المللی را برای عرضه تمدن به جهان ضروری عنوان کرد و گفت: تمدن‌سازی زمانی رقم می خورد که تمام انسان‌ها و مذاهب در حوزه مخاطبان آن قرار گیرد و امت اسلامی برای تحقق این هدف بسیج شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: شعارهای آزادی، حقوق بشر و… غرب از روی ظاهر است ولی در باطن عمل متفاوتی را دنبال می کنند.

وی استفاده ابزاری از زن را از جمله آسیب‌های تمدن غرب عنوان کرد و افزود: ترمیم این آسیب به آسانی ممکن نیست که در این بخش نهادهایی مانند المصطفی و بنت الهدی می‌توانند الگویی مناسبی برای جایگزینی در این بخش باشند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: المصطفی گام‌های خوبی در مسیر این هدف مهم برداشته و درصدد جبران این فاصله است و با راه‌اندازی مرکز علمی مناسب برای بانوان الگوی زن مسلمان را عرضه کرده است.

وی عنوان کرد: امور پژوهشی در آموزش‌های المصطفی محور قرار گرفته و سعی شده برای خواهران نیز در اولویت قرار گیرد و بخشی از ظرفیت‌های علمی پژوهشگاه به خواهران اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/۷۸۰۰۳*۴۰

[ad_2]