به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ برای رسیدن به تالار اتحاد، محل نمایش لباس‌های عرضه شده در هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از مسیرهای مختلفی می‌توان رفت و آمد کرد، اما اگر پیاده از پارک دانشجو به تالار اتحاد برسیم می‌توانیم عرض چند دقیقه مقایسه‌ای دارا باشیم بین آنچه طراحان […]

شنبه/ لباس‌های ایرانی ـ اسلامی نمایشگاه فجر را به تن جامعه بپوشانید / صدای امواج خلیج فارس می‌آید

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ برای رسیدن به تالار اتحاد، محل نمایش لباس‌های عرضه شده در هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از مسیرهای مختلفی می‌توان رفت و آمد کرد، اما اگر پیاده از پارک دانشجو به تالار اتحاد برسیم می‌توانیم عرض چند دقیقه مقایسه‌ای دارا باشیم بین آنچه طراحان مد و لباس کشورمان به نمایشگاه مد و لباس فجر به عنوان بزرگ‌ترین آوردگاه عرصه مد کشور عرضه کرده‌اند و آنچه عموم مردم در جامعه می‌پوشند.

با وجود برداشته شدن تنگنا استفاده از رنگ در پوشش زنان، همچنان رنگ غالب پوشش زنان کشور تیره هست، این درحالی هست که وقتی وارد بخش نمایش و طراحی زنده لباس نمایشگاه فجر می‌شویم تا چشم کار می‌کند تنوع رنگ هست. نگاهی به پوشش دخترهای جوان کشورمان هم مُدی متمایز از آنچه در نمایشگاه فجر می‌بینیم را نشان می‌دهد. به سادگی با شمردن بانوانی که از بلوز و شلوار بهمراه بالاپوش یا مانتوی بدون دکمه و شال یا روسری استفاده می‌کنند در چند دقیقه حضور در محل‌های پرتردد مثل چهار راه ولیعصر می‌شود فهمید مد عمومی پوشش حال حاضر جامعه (بانوان) چیست و این در حالی هست که مدی متمایز در نمایشگاه مد و لباس فجر به نمایش درآمده هست.

مد به نمایش درآمده در نمایشگاه فجر، مدی هست مملو از رنگ، مملو از طرح‌های سنتی و اصیل که به روز و کاربردی شده، مملو از معنا، بلند و پوشیده. البته پوشیدگی در عین زیبایی و صد البته مملو از نوآوری. کافی هست به طرح‌های عرضه شده در بخش طراحی زنده لباس اجتماع زنان نگاهی اجمالی بیاندازیم. در این بخش طراحان و خیاطان در یک روز لباسی را از فاز طراحی تا فاز دوخت و عرضه رسانده‌اند. طرح‌هایی که می‌شود در تشریح آنان اظهار کرد مانتوی اجتماع ایرانی ـ اسلامی و چه اجتماع زیبایی می‌شود اگر این لباس‌ها که با ایده و فکر طراحان ایرانی خلق شده‌اند بر تن مردم جامعه بنشیند.

قدر مسلم با عرضه این طرح‌ها به بازار، مد جامعه و سلیقه مردم از حالت تکراری ـ تقلیدی خارج و بالا بردن یافته به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نزدیک‌تر می‌شود، کاری که با روند خوب جشنواره مد و لباس فجر امیدهایی برای تحقق آن وجود دارد.  

اما در هفتمین نمایشگاه مد و لباس فجر به شکلی دقیق چه می‌بینیم؟

 به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ نمایشگاه مد و لباس فجر در حالی به روزهای انتهایی خود نزدیک می‌شود که با نگاهی گذرا به نحو و ساختار برپایی آن می‌توان از بلوغ نسبی جوان‌ترین جشنواره فجر حرف زد. بلوغی که البته منحصرا نشان می‌دهد که گام‌های اولیه در حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی یقینا برداشته شده و در مسیر درست پیشرفت قرار دارد.

طراحی دکوراسیون غرفه‌ها بویژه بخش طراحی زنده لباس، بخش نمایش آثار، بخش بین‌الملل (با حضور هنرمندان ۱۰ کشور) و بخش جواهرات بسیار خوب و غیر قابل قیاس با سال‌های گذشته بوده هست.

چیدمان ویترینی خوب در بدو ورود

در بدو ورود به فضای بیرونی تالار اتحاد لباس‌هایی که در ویترین‌های بیرونی تالار اتحاد به نمایش گذاشته شده جلب توجه می‌کند. لباس‌هایی تماما ایرانی با دوخت و کیفیت خوب و به گفته دبیر تیم ساماندهی مد و لباس برازنده قامت همه ایرانیان. مملو از رنگ، با برش‌های حرفه‌ای‌تر و استفاده خلاقانه و نو از طرح‌های سنتی و البته تی‌شرت‌هایی مملو از معنا، بر خلاف آنچه در بازار و بر تن زیادی از جوانان می‌بینیم.

وارد طبقه همکف و داخلی تالار اتحاد هم که بشویم طراحی محل و نمایش خوب آثار را می‌بینیم؛ البته بجز بخش چادر و پوشش سر؛ از قراری مانکن مناسب برای نمایش این بخش وجود نداشته چون برای نمایش چادر باید مانکن‌های متفاوتی وجود داشته باشد (که نبوده).

لباس‌ها مملو از رنگ می باشند با خلاقیت‌های جالب من جمله آئینه کاری روی لباس، لباس مراسمی محجبه، استفاده از بافت قالی به عنوان حاشیه و تزئین در یقه و حاشیه لباس که ایده جالبی هست، استفاده ازطرح گل و بلبل که طرح سنتی جلدهای لاکی قرآن هست، استفاده از زیورآلات سنتی به روز شده در لباس‌ها که زیبایی خوبی به لباس‌ها بخشیده و … . که همه این‌ها می‌تواند به طراحان جوان ایده‌های خوبی در مورد طراحی لباس عرضه دهد. 

پوشش سر همچنان با پایین ترین خلاقیت

 البته در کمال تأسف در بخش چادر و پوشش سر خلاقیت نسبت به سایر بخش‌ها کمتر هست. این در حالی هست که در سایر کشورها و توسط طراحان غیر مسلمان برای پوشش سر خلاقیت‌های زیادی انجام شده و روسری‌ها، شال‌ها و کلاه‌هایی طراحی شده که به صورت کامل می‌تواند حجاب یک خانم مسلمان را تأمین و در عین حال زمینه راحتی او را نیز فراهم کند. حتی برندهای مطرحی مثل آدیداس برای پوشش سر زنان ورزشکار طرح‌های فوق العاده‌ای  به بازار عرضه کرده‌اند. در میان چادرهای عرضه شده تنها یک مدل چادر بود که برای خانم‌هایی که بچه‌دار می باشند یا به سبب شرایط کاری لازم هست وسیله یا کیف بزرگ همراه دارا باشند بسیار مناسب بود. به نظر می‌رسد طراحان کشورمان باید بیشتر از گذشته به این بخش مخصوص که مخاطب های زیادی هم در کشور دارد توجه نمایش دهند.

طبقه اول تالار اتحاد پر جنب و جوش‌ترین سالن نمایشگاه هست و طراحان و خیاطان جوان طی برپایی نمایشگاه در بخش طراحی زنده لباس در طراحی و دوخت لباس اجتماع زنان، لباس آقایان و طرح‌های حجاب با هم رقابت می‌کنند.  

شنبه/ لباس‌های ایرانی ـ اسلامی نمایشگاه فجر را به تن جامعه بپوشانید / صدای امواج خلیج فارس می‌آید

 تنوع رنگ، بلندی و اندازه مناسب در کنار نوآوری در طرح و رنگ و دوخت از مهمترین ویژگی‌های لباس‌های اجتماع طراحی شده توسط هنرمندان در این بخش هست. وسایل و وسیله طراحی و دوخت هم نسبت به سال گذشته حرفه ای‌تر شده هست؛ به سادگی می‌توان اظهار کرد که طرح‌ها اسلامی هست و در عین زیبایی چشمگیر پوشش کامل و حجاب کامل را می‌توانند به ارمغان بیاورند. استفاده از طرح‌ها و هنرهای ترکیبی، طراحی روی پارچه، استفاده از نمادها، استفاده خلاقانه از پارچه‌های سنتی مثل نمد به عنوان تزئین و … همه حکایت از خلاقیت و ذوق هنری هنرمندان جوان این بخش دارد. لباس‌هایی که اگر بر تن جوانان این کشور باشد قدر مسلم پوشش آنان پر مفهوم‌تر، اصیل‌تر و البته عفیف‌تر می‌شود.

بخش کیف و کفش نمایشگاه مد و لباس مثل سال گذشته محدود هست اما در بخش کفش تعداد آثار زیادتر و البته متنوع‌تر می باشند. محدود بودن تعداد آثار بخش کیف و کفش در حالی هست که صنعت کیف و کفش ما قدر مسلم از ظرفیتی بهره مند هست که باید یک نمایشگاه بزرگ را به خود اختصاص دهد. اما همان چند کیف عرضه شده در این بخش به حدی هنرمندانه طراحی شده‌اند که به سادگی می‌توان اظهار کرد در صورت تولید و عرضه به بازار هر کسی توان خرید آنان را نخواهد داشت. آنچه بخش کیف و کفش نمایشگاه مد و لباس فجر به صورت بدیهی نشان می دهد منحصرا یک جمله هست: «نیازمند توجه بیشتر».

صدای امواج خلیج فارس در زیورالات نمایشگاه فجر

برای هنر هیچ محدودیتی نیست؛ این را غرفه‌های محدود اما شاخص بخش زیورآلات نمایشگاه مد و لباس فجر داد می‌زند. برای نخستین بار فراخوان این بخش سوژه ای بود و خلیج فارس به عنوان کانون الهام هنرمندان برای طراحی زیورآلات اعلام شده بود. طرح‌های عرضه شده کم می باشند اما محل نمایش زیورآلات خوب طراحی شده و زیبایی کارها را به خوبی جلوه می‌دهد. نمونه‌های محدود به حدی زیبا می باشند که تنها همین بخش کوچک هم اعتبار صرف وقت و بازدید از نمایشگاه تالار اتحاد را دارد قسمتی که به خوبی می‌توان صدای امواج خلیج فارس را از این جعبه های شیشه‌ای شنید.

وقتی انگشتری را می‌بینیم که از لکه‌های نفتی ساحل خلیج فارس الهام گرفته شده به خوبی می‌توان قدرت الهام و طراحی هنرمندان ایرانی را دید. یا انگشتری الهام گرفته شده از نقشه ایران و خلیج فارس، وال‌های خلیج فارس، روبنده‌های زنان خلیج فارس و … .    البته نمونه‌هایی از زیورآلات الهام گرفته شده از یوزپلنگ ایرانی و جواهراتی طراحی شده طبق طرح زیر گنبد مساجد ایرانی هم در این نمایشگاه نشان داده شده هست.

«هنر ما خلق پارچه‌های بی‌بدیل است»

««هنر ما خلق پارچه‌های بی‌بدیل است»؛ بالاترین طبقه تالار اتحاد محل حضور دو برند تولید پارچه هست و این شعار یکی از تولیدکنندگان پارچه در نمایشگاه. صنعت نساجی ایران ورشکسته نیست البته اگر ما بخواهیم و قدر مسلم برای تغییر این باور عمومی باید نمایشگاه مد و لباس فجر محلی باشد برای نمایش «ما می توانیم» در عرصه صنت نساجی.

اما در انتهاء باید به عیوب طرح‌های عرضه شده هم اشاره نمود. شاید بزرگ ترین عیب طرح‌های عرضه شده این باشد که در بعضی از آنان به صورت افراط گونه از نمادهای ایرانی ـ اسلامی استفاده شده هست. بعضی از طرح‌ها هم با وجود نوآوری استعداد استفاده ویژه‌ای ندارند. یعنی نه می‌توان آنان را در اجتماع پوشید و نه در مهمانی‌ها؛ سبب این مساله شاید اهتمام بسیار فراوان داوران و مسئولین برپایی جشنواره فجر بر استفاده از نمادها و المان‌های ایرانی اسلامی باشد که باعث شده بعضی طراحان در این کار افراط کنند و راحتی استفاده کننده را به فراموشی بسپارند.

اما همینکه نظرات داوران و برگزارکنندگان جشنواره باعث هدایت طراحان به سمت عرضه مدل‌های خاص شده نشان می‌دهد این هنر صنعت استعداد خط پذیری دارد.

با مروری بر آنچه طی هفت سال بر جشنواره مد و لباس فجر و مد کشور گذشته هست نباید از حق گذشت که قدر مسلم نمایشگاه مد فجر از تأثیرگذارترین جشنواره‌های فجر هست اما همچنان راهی طولانی برای رسیدن به آنچه باید برسیم داریم. هنوز هم در کمال تأسف باید اظهار کرد که با وجود استعداد بی مثل هنرمندان طراح کشورمان نتوانسته‌ایم مدی داخلی دارا باشیم اما آنچه سال کنونی در نمایشگاه فجر می‌بینیم نویدی خوب و روشن از آینده دارد البته به شرطی که همین روند روبه رشد ادامه داشته باشد.

گزارشی از زهرا ایرجی