[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها: فعالیت و زیست حرفه‌ای حدود ۳۰ شرکت فناور حوزه بهداشت و سلامت در قم از این نظر می‌تواند جالب توجه باشد که حداقل بیش از نیمی از آن‌ها در فهرست ۷۴ تایی شرکت‌های دانش بنیان استان قم قرار داشته و نقش مهمی در به دست آمدن رتبه یازدهمی در […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها: فعالیت و زیست حرفه‌ای حدود ۳۰ شرکت فناور حوزه بهداشت و سلامت در قم از این نظر می‌تواند جالب توجه باشد که حداقل بیش از نیمی از آن‌ها در فهرست ۷۴ تایی شرکت‌های دانش بنیان استان قم قرار داشته و نقش مهمی در به دست آمدن رتبه یازدهمی در کشور دارند.

عملکرد و کیفیت تولید و فناوری بالای محصولات شرکت‌های پزشکی، دارویی و بهداشتی استان آنقدر خوب بوده است که برخی شرکت‌های معتبر و غیربومی تخصصی تسهیل‌گر قصد سرمایه‌گذاری داشته باشند.

با توجه به اهمیت این موضوع، مدیران یکی از صندوق‌های پژوهشی و فناوری با هدف تأمین تسهیلات و رفع موانع تولید و فعالیت شرکت‌های حوزه سلامت، صبح سه‌شنبه نشستی را با فناوران حوزه سلامت در پارک علم و فناوری قم برگزار کردند.

مدیر عامل این صندوق پژوهشی و فناوری در این جلسه با بیان این‌که شرکت‌های حوزه سلامت استان می‌توانند نقطه عطف رونق تولید در قم باشند، اظهار کرد: شرکت‌های فناور حوزه سلامت پارک قم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی برای حمایت و توسعه دارند.

مریم قدیری با اشاره به این‌که خط اعتبار این شرکت که زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت دارد بیش از ۸۰ میلیارد تومان است، گفت: در فرایند پرداخت و بازپرداخت در مقام عاملیت تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان می‌توانیم تسهیلات بدهیم.

وی از پرداخت انواع تسهیلات به شرکت‌های فناور حوزه سلامت خبر داد و بیان کرد: از قالب‌هایی که به عنوان تسهیلات به شرکت‌ها می‌دهیم وام با کارمزد ۱۸ درصد تا سقف یک میلیارد تومان است.

حقوق معنوی شرکت‌های فناور نادیده گرفته می‌شود

در بخش دیگری از این نشست، مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری با بیان این‌که باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های فناور شناسایی و حمایت شود، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شرکت‌های فناور حوزه سلامت پارک علم و فناوری قم تنوع و کیفیت خدمات آن‌هاست.

حمزه مظفری بیان کرد: واقعیت این است که نیاز اول و درخواست اصلی شرکت‌های عضو پارک از صندوق، تسهیلات مالی نیست و ما دنبال استفاده از تجربیات و برند و راهبری این صندوق هستیم.

در ادامه، مدیران ۶ شرکت فناور حوزه سلامت به تشریح فعالیت و موقعیت کاری خود پرداختند.

بی‌اعتنایی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیر یکی دیگر از شرکت‌های فناور حوزه سلامت پارک با طرح این مطلب که برخی بانک‌ها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند همراه و تسهیلگر شرکت‌های صنعتی دانش‌محور باشند اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری به عنوان جایگزین نظام پیچیده و انعطاف‌ناپذیر بانکی باید زمان اعطای تسهیلات را به کمترین فرسایش زمانی ممکن برساند.

رضا رنجبر با بیان این‌که ارائه تسهیلات باید بر اساس سرمایه در گردش باشد، گفت: با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی، بسیاری از شرکت‌های فناور از زیر و بم بازار کم اطلاع هستند که لازم است صندوق پژوهش و فناوری به عنوان عاملیت مالی و حقوقی شرکت‌های فناور آن‌ها را از این فراز و نشیب‌های اقتصادی مطلع و از آن‌ها دفاع کند.

وی که در حوزه تولید داروهای تخصصی با ماده اولیه بومی فعالیت دارد، گفت: ما به عنوان داروساز برای همه نسخه می‌پیچیم اما واقعیت این است که نظام بانکی با برخورد و رفتار سودجویانه و منفعت طلبانه خود نسخه ما را پیچیده است.

مدیر واحد فناور یکی دیگر از شرکت تولیدکننده دارو نیز با طرح این نکته که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشی و فنی شرکت‌های فناور ناشناخته مانده است، اظهار کرد: زبان اقتصادی امروز کشور بیشتر سنتی و سطحی است و به نیازهای بلندمدت و اصلی مردم توجه نمی‌شود.

اباذر حسینی با تأکید بر این‌که شرکت‌های فناور می‌توانند نیازهای بلندمدت و دانش‌بنیان جامعه را شناسایی و تأمین کنند، گفت: شرکت‌های نوپا به دلیل ضعف پشتوانه مالی و پشتیبانی و کم‌تجربگی در بازار نیاز به حامیان توانمند حقوقی و فناوری دارند.

وی با گلایه از این مسئله که محصولات فناورانه و دانش‌بنیان قابل ارزیابی و ارزش‌گذاری مالی نیست، افزود: این مسئله نه فقط سبب می‌شود محصولات فناورانه ارزان عرضه شود بلکه ارزش‌های کارکردی و کیفی آن در مقایسه با محصولات معمولی پایین‌تر جلوه می‌کند.

طرح‌های فناورانه بی قیمت مانده‌اند

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان نیز با بیان این‌که در حوزه تجهیزات و مواد شیمیایی و پزشکی و رنگ فعالیت می‌کند، گفت: درصدد دریافت ۴ مجوز دانش‌بنیان برای طرح‌های مختلف خود هستیم.

رضا زمانی با طرح این نکته که بسیاری از شرکت‌های فناور و استارت‌آپی توانایی صنعتی کردن ایده‌های خود را ندارند، اظهار کرد: مشکل اساسی این نوع شرکت‌ها ناتوانی در تبدیل پروژه‌های فناوری آزمایشگاهی به محصولات صنعتی و قابل عرضه به بازار است.

وی با تأکید بر این‌که پروژه‌های آزمایشگاهی در حد فرمولاسیون ارزش دارند، اظهار کرد: این پروژه‌ها تنها زمانی به یک دانش فنی قابل ارزش‌گذاری تبدیل می‌شوند که فرمول‌های پروژه‌ها به سطح صنعتی برسند.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که صندوق‌های پژوهش و فناوری باید به بازار و تجاری‌سازی شرکت‌های فناور کمک کنند، اضافه کرد: نیاز اساسی شرکت‌های فناور صاحب محصول ارزش‌گذاری فناوری و تجاری‌سازی محصولات است.

زمانی با اشاره به این‌که کمترین پروژه حوزه پزشکی نزدیک به ۲ میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، تأکید کرد: نظام بانکی بدون توجه به موقعیت و اهمیت فعالیت شرکت‌های نوپا به دنبال دریافت وثیقه‌های ملکی سهل‌الوصول هستند و تا ۱۲۰ درصد میزان تسهیلات وثیقه دریافت می‌کنند.

با نگاهی اجمالی به توانمندی و ظرفیت‌های شرکت‌های فناور که مدیران آن‌ها از نخبگان کارآفرین استان هستند می‌توان نتیجه گرفت که حوزه بهداشت و سلامت می‌تواند یکی از گزینه‌های مهم و پیشرو در رونق تولید و توسعه اقتصاد دانش بنیان و مقاوم سازی اقتصاد در مقابل چارچوب تک محصولی و مصرفی اقتصاد کشور باشد. پرونده‌ای که جای خالی آن روی میزهای مسئولان به شدت احساس می‌شود.

[ad_2]