[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر سه‌شنبه در جمع زائران حرم کریمه اهل‌بیت (س) که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به آیه «خلق الانسان فی العجل» بیان کرد: خداوند در سوره انبیا می‌فرماید که انسان از عجله و شتاب آفریده شده است که منظور این است […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر سه‌شنبه در جمع زائران حرم کریمه اهل‌بیت (س) که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به آیه «خلق الانسان فی العجل» بیان کرد: خداوند در سوره انبیا می‌فرماید که انسان از عجله و شتاب آفریده شده است که منظور این است که ذات انسان عجول و شتاب زده است.

وی با بیان اینکه اگر انسان‌ها از داشته‌های خود به خوبی استفاده نکنند حریص بار می‌آیند، افزود: اگر کسی از نعمت‌های الهی به خوبی استفاده نکرد انسانی عجول محسوب می‌شود که عجله نیز امری ناپسند است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند که عجله کردن، لجوج بودن، سستی و تنبلی و عجب چهار موردی است که در صورت داشتن این عناصر انسان در زندگی متضرر می‌شود.

وی عنوان کرد: انبیا الهی معصوم هستند و هیچ گاه گناه نمی‌کنند اگر هم در موردی عجله کرده‌اند در موارد مثبت از جمله کسب علم بوده است.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان مصادیقی که در آیات قرآن کریم درباره عجله کردن آمده است، افزود: پیامبر اکرم (ص) که رأس همه انبیا هستند وقتی جبرئیل بر ایشان قرآن می‌خواندند بلافاصله تکرار می‌کردند که آیه نازل شد «ای پیامبر عجله نکن!» بگذار آیه به اتمام برسد سپس اقدام به خواندن قرآن کن و به‌جای تکرار آیات قرآن بگو خدایا علم مرا زیاد کن.

وی در خصوص موارد منفی مهم عجله افزود: گاهی انسان‌ها در دعا کردن عجله می‌کنند، که در سوره اسرا آیه ۱۱ آمده برخی عجله کرده و به‌جای دعای خیر دعای شر می‌کنند، پس در دعا برای مردم باید خیر خواست.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: عجله در بدی و تقاضای عذاب یکی دیگر از موارد منفی عجله است.

وی عجله در قضاوت را مورد اشاره قرار داد و گفت: به برخی اخباری که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نباید اعتنا کرد و تنها به منابع موثق باید اعتماد داشت.

جوانان تاریخ را بخوانند

حجت‌الاسلام رفیعی عجله در کیفر دادن را یکی دیگر از موارد منفی عجله دانست و افزود: جوانان به جای فضای مجازی تاریخ را بخوانند که در تاریخ موارد بسیاری از عجله در کیفر نامبرده شده است و جوانان با مطالعه آنها می‌توانند تجارت بسیاری را کسب کنند.

وی بیان کرد: قضاوت در مورد گناهکار و عجله در روزی از دیگر موارد منفی عجله است که باید از آنها دوری کرد.

این کارشناس مسائل دینی سرعت بخشیدن در برخی امور را مورد تأکید قرار داد و گفت: دفن میت، انفاق، نماز اول وقت، کار خیر و دفع امور شر از جمله اموری هستند که سرعت بخشیدن و عجله در آن‌ها خوب است.

وی عجله در ظهور را یکی از موارد مهمی دانست که انسان را به هلاکت می‌رساند و افزود: کسانی که برای ظهور امام زمان (عج) وقت تعیین می‌کنند مورد مذمت قرار گرفته‌اند در حالی که باید برای ظهور این امام بزرگوار دعا کرد اما نباید برای ظهور تعیین وقت کنیم.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به ضرورت خودسازی افزود: انسان با تمرین زیاد می‌تواند عجله را از خود دور سازد.

وی با بیان اینکه شب قدر به احتمال قوی امشب است، افزود: اکثر علما در این شب کتاب خود را تمام می‌کردند زیرا معتقد بودند که شب قدر شب علم و کرامت است.

[ad_2]