امام جمعه قم با بیان این که مسؤولان نباید در برابر عربده مستکبران بترسند، گفت: دست اندرکاران باید محکم و استوار ایستادگی کنند و نقض عهدها را پاسخ دهند.

به گزارش شهرکریمه ، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به فضائل و برکات ماه رجب گفت: رجب یک ملکوت و باطن نورانی دارد که با دعاها و دستورات وارده دست یافتنی است.

وی افزود:  حقیقت ماه رجب استغفار و پناه بردن به خداوند است که با دعا، نیایش، روزه، اعمال نیک، توجه به محرومان و مستمندان به دست می آید که باید مغتنم شمرده شود و نهایت استفاده از این فرصت صورت گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به فرا رسیدن میلاد امیرالمؤمنین(ع) و امام جواد(ع)، روز وفات حضرت زینب(س) را تسلیت گفت و یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید صدر را گرامی داشت.

وی با اشاره به روز هنر اسلامی ادامه داد: هنر در منطق فقهی و اخلاقی اسلام جایگاه رفیعی دارد، هنرها به دو قسم نامشروع و مشروع تقسیم می شود، در میان هنرهای مشروع هنرهای قدسی و آیینی وجود دارد که در مسیر سعادت بشر به کار گرفته می شود؛ هنر متعهد باید در خدمت انسانیت و ارزش های الهی و اسلامی و انقلاب باشد؛ از هنرمندان می خواهیم که در مسیر ارزش های اسلام و انقلاب سرمایه خود را به کار گیرند.

آیت الله اعرافی پیش رو بودن روز فناوری هسته ای را یادآور شد و ابراز داشت: جوانان و مراکز علمی کشور تلاش کردند تا فناوری پیچیده این عصر را به دست بیاورند و این هنر بزرگ دانشمندان ما بود، امروز کمیسیون مربوطه باید قصه برجام را به صورت دقیق زیر نظر داشته باشد، نقض عهدها را مراقبت کنند، مسؤولان نباید در برابر عربده مستکبران بترسند بلکه باید محکم و استوار ایستادگی کنند و نقض عهدها را پاسخ دهند، این فناوری بزرگ برای مصالح و منافع کشور باید حفظ شود.

وی به سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام اشاره و عنوان کرد: مقوله مسکن از موضوعات مهمی است که نیاز به سیاست های جدی تر برای گره گشایی دارد تا زمینه ازدواج به موقع و آرامش خانواده ها فراهم شود.

امام جمعه قم با اشاره به شرایط و تحولات منطقه خاطرنشان کرد: شرایط منطقه به گونه ای است که جبهه مقاومت در مناطق گوناگون به فضل الهی در حال پیشرفت است اما در کنار آن شاهد قساوت های بسیار آزار دهنده هستیم، این که بیش از یک سال مرم مظلوم یمن مورد تهاجم قرار گرفتند و کشته و مجروح شدند و نابود شدن زیرساخت های اقتصادی آنان برای وجدان بشریت آزاد قابل تحمل نیست.

وی اضافه کرد: در بحرین شرایط بسیار دشواری وجود دارد و اخیرا مجددا سلب تابعیت هایی صورت گرفت فشارها بیشتر شده است، متأسفانه شاهد بودیم که بر خلاف منطق حقوق بین الملل و قوانین بین المللی آمریکا دخالت بی جای دیگری انجام داد، رییس جمهور آمریکا وارد مسیری می شود که پیشینیان او رفتند و پشیمان شدند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که حمله آمریکا برای تقویت تروریست های منطقه است، گفت: رییس جمهور آمریکا در دوران انتخابات دروغ می گفت که می خواهد کشورش را از مهلکه نجات دهد و اقدام پیشینیان او غلط بوده است؛ باید بدانند جبهه مقاومت اسلامی در برابر هجمه های دشمن خواهد ایستاد و آنان هرگز با این هجمه به نتیجه دلخواه خود نخواهند رسید.

وی با اشاره به پیش رو بودن ایام اعتکاف  افزود: این که جوانان و مرد و زن در هزاران مسجد حضور پیدا می کنند و به اردوی معنوی می روند و جان خود را با اعتکاف می شویند از جلوه های زیبای عبادت در کشور است، اعتکاف باید خالصانه باشد و اردوی سازندگی روح و معنویت باشد، باید مردمی بماند، اعتکاف گوشه گیری نیست بلکه آمادگی برای خدمت بلند مدت است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به دو انتخابات پیش رو اشاره کرد و با بیان این که انتخابات نقش مهمی در مردم سالاری دینی دارد، اظهار داشت: حضور حداکثری و با شکوه مایه اقتدار نظام اسلامی در این بحران منطقه و جهان است؛ قانون گرایی و اخلاق مداری باید مبنای انتخابات در کشور اسلامی باشد، همه مراحل انتخابات باید مورد احترام قرار گیرد.

وی ادامه داد: در انتخاب باید نزد خدا پاسخگو باشیم، ملاک انتخاب تعهد، کاردانی، کمر بستن برای حل مشکلات مردم، روحیه انقلابی داشتن و ایستادن در برابر قدرت های مستکبر جهان است که باید مهم شمرده شود؛ نباید انتخابات فضایی برای درگیری و دوقطبی شدن شود که این فضا به سود هیچکس نیست، کسانی که در سال ۸۸ انتخابات با شکوه را به نزاع مبدل کردند به خود و کشور خیانت کردند.

آیت الله اعرافی با اشاره به شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال ابراز داشت: در اقتصاد سه نظریه وجود دارد، برخی می گویند که باید اقتصاد غرب گرا و هضم شده در توسعه و سیستم های ناپسند غربی دنبال شود، این بدان معنا است که اقتصاد ما باید وابسته شود و تابع سیاست های باطل غربی شویم.

وی عنوان کرد: نظریه دوم اقتصاد ریاضتی است یعنی انسان بر خود سخت بگیرد، نظریه دیگر اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و دو سال متوالی شعار سال قرار گرفته که یک نظریه علمی سنجیده است، اقتصاد مقاومتی شاخص های گوناگونی دارد که از جمله آنها دانش بنیان بودن، درون زا و مردم بنیاد بودن، عدالت محور و فساد گریز بودن و متکی بودن بر صادرات غیر نفتی است، خام فروشی نمی کند و اهتمام به تولید اشتغالزا دارد، فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید رواج پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی نیازمند نظام بانکداری و اداری سالم است، متأسفانه اخیرا کارشناسی در مناظره ای سخن سخیفی گفت و با اشاره به یکی از بزرگان اعلام می کند که مرجعیت نباید در مسأله بانکداری نظر دهد، معلوم است که با اقتصاد و فقه عمیق اسلام و تشیع آشنایی وجود ندارد، مراجع و بزرگان وقتی که وارد فتاوا می شوند با دقت موضوعات را بررسی کرده و با نگاه به منابع اسلامی نظر اسلامی را ارائه می کنند.

وی اضافه کرد: این سخن سخیفی است که باید از آن برگردند، ما آماده ایم با آنان سخن بگوییم، فقه مترقی ما ناظر به مسائل نوپدید است و مراجع می توانند نظر بدهند که این حق شرعی و قانونی آن ها است، این که کسی چنین تصوری کند نه اقتصاد را عمیقا می داند و نه از نظریات اسلامی و فقه مترقی اسلام آگاه است، قطعا این کار را خلاف می دانیم و این کار سخیفی بود که انجام شد.