خبرگزاری مهر، گروه استان ها – بهنام عبداللهی: شهرداری تبریز در مدت موخر تصمیمات قاطعی گرفته که اغلب با مخالفت بعضی ادارات و چهره های سیاسی و فرهنگی رو به رو شده است. تصمیاتی که از نظر شهرداری برای «حذف زوائد بصری» از سطح شهر بخاطر رخداد بین المللی «تبریز ۲۰۱۸» بوده است. تبریز از […]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – بهنام عبداللهی: شهرداری تبریز در مدت موخر تصمیمات قاطعی گرفته که اغلب با مخالفت بعضی ادارات و چهره های سیاسی و فرهنگی رو به رو شده است. تصمیاتی که از نظر شهرداری برای «حذف زوائد بصری» از سطح شهر بخاطر رخداد بین المللی «تبریز ۲۰۱۸» بوده است.

تبریز از جانب سازمان مشارکت های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ میلادی انتخاب گردیده است. این انتخاب حواشی زیادی را بین مردم و مسئولین تبریز و آذربایجان شرقی به وجود آورده و عده کثیری از شهروندان اعتقاد دارند که تبریز را برای این رخداد آنطور که می بایست آماده نکرده اند.

با وجود اینکه متولی کلیدی این رخداد سازمان میراث فرهنگی خواهد بود، اما انگشت های انتقاد، شهرداری تبریز را نشانه رفته اند. مسئولین شهرداری نیز مکررا اهتمام کرده اند که به مردم بگویند این رخداد بیش تر جنبه فرهنگی دارد و «تبریز۲۰۱۸» نباید به مسائل ظاهری چکیده گردد.

«دست به کار نشدند، دست به کار شدیم»

با این وجود شهرداری تصمیم هایی می گیرد که ظاهر شهر را بیش تر از جنبه های فرهنگی تحت الشعاع قرار می دهد. « «ساماندهی و حذف صندوق های کمیته امداد» و پس از ان ممنوع کردن «نصب بنر و داربست» من جمله مهمترین تصمیم هایی است که حاشیه ها و سخن و حدیث های بسیاری را بهمراه داشته است.

مسعود برزگر جلالی، معاون خدمات شهری شهرداری تبریز در گفت و گو های مکرر گفته که بر طبق صورتجلسه ای در ۱۵ آذرماه، کمیته امداد دارای تعهد به ساماندهی صندوق های صدقات و تألیف صندوق هایی که در فضای سبز و فواصل اندک از هم بودند در مدت۱۰ روز شده بود.

او دیرکرد ۴۵روزه کمیته امداد در انجام این تعهد را دلیل موجهی می شمارد برای اینکه شهرداری تبریز راسا اقدام به تألیف صندوق ها کرده اما باز نماینده های کمیته امداد که در عملیات حاضر بودند شهرداری را معیت نکرده اند.

در جزئیات این صورتجلسه آمده است که مبحث صندوق های صدقات تنها ذی ربط به صندوق های کمیته امداد نبوده و هیچ موسسه ای از این قاعده مستثنی نیست.

جلالی با استناد به توافقنامه شهرداری با کمیته امداد اعلام نموده که صندوق ها می بایست با محافظت فواصل ۲۰۰ متر از یکدیگر انتصاب گردند درحالی که در بعضی نقاط در فواصل ۱۵ متری از هم انتصاب می باشند.

قسمت فقرا از رخداد «تبریز۲۰۱۸» چیست؟

محمدکلامی، مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با تألیف صندوق ها از سطح تبریز مخالفست. او به خبرنگار مهر توضیح می دهد که «تبریز۲۰۱۸»یک مقصد نیست لکن یک شروع برای مسیر توسعه گردشگری باید به شمار بیاید.

کلامی می گوید وقتی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب می گردد به این مفهوم نیست که در این حوزه از کشورهایی نظیر دبی هم باید جلوتر باشیم و با معیارهای آنان خودمان را بسنجیم.

بنظر او انجام دادن اقدامات سطحی به دستاویز «تبریز۲۰۱۸» کار غلطی است و نهادها و ارگان ها باید روی بالا بردن شاخص های فرهنگی نظیر افزایش امنیت، درآمد و رفاه مردم معطوف گردند.

««سهم فقرا از تبریز ۲۰۱۸ چیست؟» این سوالی ست که مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) از شهرداری تبریز می پرسد.

اینکه این روزها بعضی صندوق ها به جای قبلی خود بازمی گردند، نشان می دهد که مدیرکل کمیته امداد تاحدودی پاسخ خود را گرفته است.

در این حال که هنوز تب و تاب واقعه ی صندوق ها جریان دارد، ممنوع کردن انتصاب داربست و بنر در سطح شهر سوژه ای بود که در فضاهای مجازی و سایت های خبری انتصاب گردید. آشفتگی بصری، مخاطرات امنیت و تاثیرات مخرب زیست محیطی از عللی می باشند که شورای شهر تبریز با توجه به آنان ممنوعیت انتصاب بنر و داربست در سطح شهر را به تصویب رسانده است.

محمدباقر بهشتی از اعضا شورای شهر تبریز پیشنهاد نموده که بنرهای داربستی، حتی در ایام محرم نیز تألیف گردد.کلیات این مبحث در صحن علنی شورای شهر تبریز، یکشنبه ۱۲آذر به تصویب رسید و تنها سوژه ای که اعضا در مورد آن به بحث و چالش پرداختد، تعیین تکلیف ممنوعیت داربست و بنر در ایام محرم بود.

او افزوده که مردم در ایام عزاداری، به اشتیاق امامن اطهار(ره) روانه دستجات می گردند؛ نه به علت جذابیت داربست ها و بنرها؛ به همین دلیل از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی می خواهم در این مورد طرح های جایگزین را ارزیابی کند.

 سونیا اندیش، دیگر عضو شورای شهر تبریز در همان جلسه به جنبه های زیست محیطی داربست ها و بنرها اشاره کرده بود: «حفظ محیط زیست، از مهمترین تاکیدات دینی است و این صحیح نیست که به علت مسایل مذهبی و مساجد، بنرها و داربست هایی انتصاب کنیم که تندرستی و امنیت شهروندان را به خطر بیندازد؛ خواهشمندم انتصاب بنرهای تبلیغاتی را دست کم  تا فاصله زمانی ۲۰۱۸ متوقف نماییم.

 «حتی تشکل های مردمی از انتصاب بنر در برابر مساجد، ادارات به دلیل بازکردن آنان ابا می کنند و به همین دلیل این قضیه سال کنونی موجب کمرنگ شدن دهه فجر گردید.

«»شهرام دبیری و فریدون بابایی اقدم در جلسه خواسته بودند که قطعا برای داربست ها و بنرهای تبلیغاتی جایگزینی تعیین گردد و الا چنین تصمیم یک باره ای امکان دارد حاشیه هایی به دنبال داشته باشد.»نبودن جایگزین برای بنرهای تبلیغاتی و داربستی سوژه ای است که صدای ریاست شورای سازگاری تبلیغات اسلامی را در دهه فجر درآورد و اعتراضش را بهمراه داشت.

» تقی زاده با بیان این مطلب افزوده که به مسئولین استانی و شهری نامه نوشته و خواستار تعیین جایگزینی برای داربست ها و بنرها شده.

«طبق شنیده ها ادارات و مساجد نیز بعد از تصویب این مبحث قادر نبوده اند بنر یا داربستی انتصاب کنند بی آنکه با مداخله سازمان زیباسازی که متولی ممانعت از آن است، رو به رو نباشند.»

مخالفت شدید امام جمعه تبریز با تألیف صندوق ها و بنرها؛

«صندوق های کمیته امداد یا داربست و بنر چه ربطی به تبریز۲۰۱۸ دارد؟» این سوالی بود که امام جمعه تبریز در صحبت با خبرنگار مهر ۲بیش از یک ماه از شروع رخداد «تبریز۲۰۱۸» می گذرد.

حجت الاسلام والسملین آل هاشم با طعنه اظهار کرد که آیا واقعا تنها زوائد بصری شهرمان همان صندوق های کمیته امداد و بنرها و داربست هایی بودند که مناسبت های ملی و مذهبی ما را منعکس می کردند!؟

او از مسئولین شهرداری خواست که در تصمیم گیری هایشان دقت و اندیشه کنند: «در ایام دهه فجر یا شهادت حضرت فاطمه (س) اگر بخواهیم در سطح شهر بنری بزنیم چه مخالفتی با رخداد تبریز۲۰۱۸ خواهد داشت واقعا؟»

عبداللهی، ریاست اتحادیه انجمن های اسلامی آذربایجان شرقی هم اعتراض خود نسبت به تصمیمات جدید شهرداری تبریز را با خبرنگار مهر تعدادی اعتقاد دارند شاید خوب تر بود هزینه ها و نیروهایی که برای تألیف صندوق های کمیته امداد یا داربست ها و بنرها صرف می گردد،  برای ساماندهی خیابان ها یا جلو بردن پروژه ه های عمرانی که نیمه کاره مانده اند صرف می گردید.