[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، مراسم اختتامیه دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان قم قبل از ظهر پنج‌شنبه با حضور بهرام سرمست استاندار قم، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم قم در خانه ملت، تعدادی از مدیران استان و اصحاب رسانه در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، مراسم اختتامیه دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان قم قبل از ظهر پنج‌شنبه با حضور بهرام سرمست استاندار قم، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم قم در خانه ملت، تعدادی از مدیران استان و اصحاب رسانه در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

استاندار قم در این مراسم با بیان اینکه حمایت از اهالی رسانه و خبرنگاران را وظیفه مدیریت استان می‌داند، گفت: اهمیت رسانه به درستی برای مدیران قم تبیین نشده است ولی به معاونان و مسئولان تأکید کرده‌ام که باید پاسخوی خبرنگاران باشند.

بهرام سرمست با بیان اینکه مشکلات خبرنگاران و فعالان رسانه باید با تلاش خانه مطبوعات و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف شود، گفت: اخبار قم دارای بعد بین المللی است به همین دلیل تقویت جایگاه مطبوعات و رسانه‌های قم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی رسالت اصحاب رسانه در قم را سنگین دانست و گفت: فضای سیاسی کشور نباید با برخی مسائل حاشیه‌ای خدشه‌دار شود.

رشد رسانه‌های قم با برگزاری جشنواره‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این مراسم طی سخنانی قم را یکی از استان‌های پیشرو در برگزاری جشنواره مطبوعات دانست و گفت: واگذاری دومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری قم به خانه مطبوعات باعث تقویت انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی در استان می‌شود.

سید موسی حسینی کاشانی با بیان اینکه هدف ما پشتیبانی از انجمن‌های صنفی در استان است، گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف رسانه‌ای باعث رشد کمی و کیفی رسانه‌های قم می‌شود.

ضعف رسانه‌های قم در بخش خبر

مدیر خانه مطبوعات قم نیز در سخنانی با بیان اینکه برای رسیدن به جایگاه مطلوب باید رسانه‌های قم بیشتر تلاش کنند و نقاط ضعف خود را برطرف کنند، تأکید کرد: بخش گزارش نویسی که یکی از مهمترین بخش‌های فعالیت رسانه‌ای محسوب می‌شود در دومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری قم رشد خوبی داشته و در مجموع ۱۴۰ اثر از ۳۹۶ اثر ارسال شده مربوط به گزارش است.

مرتضی داستانی با بیان اینکه خبرنگاران خوب و توانمندی در قم فعالیت دارند ولی در این جشنواره و جشنواره قبل هیچ خبری نتوانست توسط داوران حائز رتبه اول شود، گفت: تقویت بخش خبر نیازمند نگاه جدی و تلاش بیشتر خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها است.

وی تصریح کرد: خبرنگاران باید بیشتر به گزارش میدانی بپردازند و این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است درحالی که گزارش میدانی تأثیرگذاری بسیاری بر مخاطب دارد.

در جنگ رسانه‌ای هستیم

یکی از اساتید پیشکسوت روزنامه‌نگاری و از اعضای هیئت داوران دومین دوره جشنواره مطبوعات قم نیز پس از قرائت بیانیه هیئت داوران جشنواره در سخنانی با بیان اینکه جنگ رسانه‌ای توسط دشمنان علیه کشور شکل گرفته است، گفت: شرایط رسانه‌ها در ۵ سال گذشته تغییر بسیاری کرده و حجم تبادل اطلاعات خبری بسیار گسترده شده است.

محمود مختاریان با بیان اینکه تبادل میلیون‌ها ایمیل و انتشار حجم بسیاری از توئیت و خبر توسط رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دنیا شرایط رسانه‌ای جهان را تغییر داده است، گفت: تحولات رسانه‌ای سرعت بسیاری گرفته است و این اهمین فعالیت در این بخش را نشان می‌دهد.

وی بر تقویت و حمایت رسانه‌ها در کشور تأکید کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم در این جنگ پیروز شویم باید خود را تقویت کرده و برای تقویت مهارت خبرنگاران تلاش کنیم.

لازم به ذکر است که ۳۹۶ اثر به دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری این استان ارسال‌ شده‌ که از این تعداد ۳۳۰ اثر در بخش اصلی و ۶۶ اثر در بخش ویژه است.

در بخش اصلی در رشته گزارش تصویری و مکتوب ۱۰۱ اثر، تیتر ۵۲ اثر، یادداشت و سرمقاله ۵۶ اثر، خبر ۲۱ اثر، مصاحبه ۶۰ اثر، صفحه‌آرایی ۲۱ اثر، طنز مکتوب ۹ اثر و عکس خبری ۱۰ اثر به جشنواره ارسال ‌شده است.

در بخش ویژه نیز ۳۱ اثر با موضوع رونق تولید و ۳۵ اثر مرتبط با گام دوم انقلاب در سایت جشنواره بارگذاری شده است.

چهار رتبه برتر دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری قم به پایگاه خبری شهرکریمه اختصاص یافت و ۶ نفر از خبرنگاران پایگاه خبری شهرکریمه در این جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.

بر اساس اعلام هیئت داوران نتایج دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری قم بدین شرح است:

خبر

در بخش خبر کسی حائز رتبه اول نشد و حامد اسماعیلی خبرنگار پایگاه خبری شهرکریمه که از روزنامه ۱۹ دی در این جشنواره شرکت کرده بود با خبر «قمی‌ها می‌خواهند امروز پیروز باشند» توانست رتبه دوم را کسب کند.

صادق چهره‌قانی از خبرگزاری ایلنا با خبر «گفتگو با دکتر ظریف» و محمدباقر محجوب از خبرگزاری حوزه با خبر «انقلابی بودن حوزه خط قرمز حوزه علمیه است» مشترکا مقام دوم جشنواره مطبوعات در بخش خبر را کسب کردند.

مقاله و یادداشت

در بخش مقاله و یادداشت هم همچون بخش خبر کسی نتوانست رتبه اول جشنواره را کسب کند ولی سید محمدمهدی موسوی از همشهری قم با «پژواک اخبار خوب هم باشیم» رتبه دوم را از آن خود کرد.

عبدالصالح شمس الهی از خبرگزاری شهرکریمه برای یادداشت «فضای مجازی آیینه عملکرد چه نهادهایی است»، حمیده زند از فرصت امروز بخاطر یادداشت «پلاسکوهای قم روی خط قرمز آتش و آوار» و محدثه نجف زاده بخاطر یادداشت «از ما بهتران بهتر دیده شوند» مشترکا توانستند رتبه سوم را کسب کنند.

تیتر

محمدمهدی عنایت پور از پایگاه خبری شهر بیست با تیتر «استاندار قم سرمست شد» رتبه اول بخش تیتر را به خود اختصاص داد، محمد رضا قربان‌زاده از خبرگزاری آریا با تیتر «۲۰۲۰ و اینترنتی که مناسب نیست» رتبه دوم و حسین حیدری از پایگاه خبری قم فردا با تیتر «شهرگران، شهروندان نگران» به مقام سوم جشنواره در بخش تیتر رسید.

مصاحبه

در بخش مصاحبه خانم زینب آخوندی دیگر خبرنگار شهرکریمه که از روزنامه ۱۹ دی در این جشنواره شرکت کرده بود  با مطلب «قم از دو دستگی ضربه خورد» رتبه اول را کسب کرد و سمیه حیدری از خبرگزاری ایرنا با مصاحبه «جمعیت زنان مطلقه تحت پوشش کمیته امداد دو برابر شده است» به مقام دوم رسید و روح اله کرمانی جمکرانی از روزنامه ایمان نیز با مطلب «منوریل قم همچنان روی ریل ابهام» رتبه سوم جشنواره را در بخش مصاحبه کسب کرد.

گزارش خبری

در بخش گزارش خبری سارا تقی زاده از خبرگزاری  فارس با عنوان «چشمان شور به دنبال باقیمانده گنبد نمکی» رتبه اول گزارش خبری را از آن خود کرد    .

یونس عزیزی از خبرگزاری ایبنا با گزارش «گشتی در کتابخانه‌های عمومی مسجد اعظم قم» و زینب آخوندی از روزنامه ۱۹ دی با گزارش «ماجرای ساکنان خیابان ظهور» مشترکا به مقام دوم رسیدند.

همچنین زینب حیدری از پایگاه خبری شهرکریمه با گزارش «آتش در کمین شهرهای صنعتی قم» رتبه سوم جشنواره را کسب کرد.

عکس

در بخش عکس مهدی بخشی سورکی از پایگاه خبری شهرکریمه رتبه اول را کسب کرد، محمد جعفری از نشریه ندای وطن به مقام دوم رسید و محسن کرمعلی از شهرکریمه نیز سوم شد.

گزارش تصویری

در بخش گزارش تصویری مهدی بخشی سورکی از پایگاه خبری شهرکریمه رتبه اول این بخش را از آن خود کرد، محمد رفیعی موحد از خبرنگار شهرکریمه به مقام دوم رسید و محسن کرمعلی از شهرکریمه نیز رتبه سوم این بخش را کسب کرد.

صفحه آرایی

در بخش صفحه آرایی محمد مهدی سلیمانی از روزنامه ۱۹ دی با عنوان عاشورا (۱۷ شهریور ۹۸) رتبه اول جشنواره را کسب کرد، جواد قاسمی ورجانی از روزنامه ندای وطن با اثر «کنسرت در قم هرگز هرگز (۲۸ اردیبهشت ۹۸)» به مقام دوم رسید و همچنین سید محمدحسین تقوی از روزنامه اقتصاد آینده با اثر هفت سین (۲۹ اسفند ۹۷) رتبه سوم جشنواره در این بخش را کسب کرد.

طنز مکتوب

وحید حاج سعیدی از فردو نیوز با مطلب «تربیت سفیر با اعمال شاقه» به مقام اول بخش طنز مکتوب رسید، محمدرضا جایروند از روزنامه شاخه سبز با مطلب «چشم امید دولت به رانندگان قمی جهت تأمین بودجه ۹۸» دوم شد و سید علی سجادی از رویداد ایران با مطلب «قمی‌ها تلویزیون هایتان را خاموش کنید» به مقام سوم این بخش رسید.

بخش ویژه «رونق تولید»

وجیهه غلامحسین زاده از پایگاه خبری شهرکریمه با گزارش «هویت ایرانی در کارگاهی هنری/ نجاری با چاشنی هنر و عشق» رتبه اول جشنواره در بخش ویژه (رونق تولید) را کسب کرد، سمیه حاجی احمدی از روزنامه همشهری قم با عنوان «سرمایه‌های در دست باد در کویر قم» دوم شد و سید محمد ابراهیم جنابان از خبرگزاری ایرنا با عنوان «رونق تولید محافظ کارآمد اقتصاد ملی» نیز سوم شد.

بخش ویژه «گام دوم انقلاب اسلامی»

زهرا چم از نشریه ثروت با مطلب «راهکارهای کلیدی و پیشنهادی گام دوم انقلاب» رتبه اول جشنواره در بخش ویژه (گام دوم انقلاب اسلامی) را کسب کرد، عبدالصالح شمس الهی از خبرگزاری شهرکریمه با عنوان «امید پایدار کلید حل مشکلات» دوم شد و سید مرتضی میرسراجی از پایگاه خبری قم نا نیز با عنوان «آسیب شناسی جریان انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب» به مقام سوم جشنواره در این بخش رسید.

[ad_2]