[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر دوشنبه در دیدار مسئول دبیرخانه حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه که در سالن محراب حرم بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه فرد نخبه در صورتی که مومن، کارآمد، توانمند و اثرگذار در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری و غیره باشد، […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر دوشنبه در دیدار مسئول دبیرخانه حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه که در سالن محراب حرم بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه فرد نخبه در صورتی که مومن، کارآمد، توانمند و اثرگذار در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری و غیره باشد، در چارچوب ارزش‌های اسلامی قرار می‌گیرد، گفت: نخبگان برای فعالیت در عرصه‌های گوناگون به مدیریت نیاز دارند.

وی با بیان اینکه نخبگان همچون آب زلالی هستند که هر چه این آب زلال با مدیریت استفاده شود، بهره‌وری بهتری خواهد داشت، افزود: نخبه باید دارای نقشی اثرگذار، بی بدیل و یا کم‌بدیل در جامعه اسلامی باشد تا بتواند خدمات مطلوبی را ارائه دهد.

نماینده ولی فقیه در استان قم، نخبه در فرهنگ اسلامی را با نخبه در فرهنگ‌های غیراسلامی متفاوت دانست و افزود: نخبگان جوامع غیراسلامی برای ما نخبه نیستند زیرا نخبگی آنها دارای ارزش نیست و مشکلی از جامعه ماه را نیز حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه نخبه همچون گنج و معدنی است که باید کشف شود و نمی‌توان هر فردی را نخبه دانست، تصریح کرد: نخبه باید خود را در خدمت جامعه ببیند و از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت جامعه مضایقه نکند.

آیت الله سعیدی با تأکید بر اینکه نخبه‌ای که بریده از جامعه باشد، مدنظر جامعه اسلامی نیست، افزود: نخبه‌ای که از جامعه دوری کند، نمی‌تواند موفقیت و اثرگذاری مطلوبی داشته باشد.

نخبگان باید خود را از تکبر و خودبزرگ‌بینی دور کنند

وی با اشاره به اینکه خط‌دهی نخبگان امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان به پیشرفت دست یافت، اظهار داشت: نخبگان باید خود را از آفاتی همچون تکبر و خودبزرگ‌بینی دور کنند و همراه با جامعه در حرکت باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: جامعه اسلامی نخبه‌ای نیاز دارد که آگاه به زمان و مکان بوده و عملکرد او قوی و مطابق با زمان باشد.

وی یکی از مسائل بسیار مهم در بحث نخبگان را حفظ کرامت انسانی افراد دانست و تصریح کرد:‌حفظ کرامت انسانی افراد در اولویت قرار دارد و کمک می‌کند نخبگان خود را بیابند و نسبت به جامعه دلسرد و بدبین نشده و استوار گام بردارند و برخی ناملایمات رفتاری و اجتماعی را به جان بخرند.

آیت الله سعیدی گفت: باید اساتید راهنما و خوب به نخبگان معرفی شوند تا در این مسیر بتوانند موفق باشند.

[ad_2]