[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، ابوالفضل ایرانی خواه ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد، با اشاره به افزایش سطح امید به زندگی افزود: جامعه ما در ارتباط با سلامت با دگرگونی‌هایی روبرو بوده است. وی افزود: شاخص‌های سلامتی در کشور ما […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، ابوالفضل ایرانی خواه ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد، با اشاره به افزایش سطح امید به زندگی افزود: جامعه ما در ارتباط با سلامت با دگرگونی‌هایی روبرو بوده است.

وی افزود: شاخص‌های سلامتی در کشور ما قابل قیاس با کشورهای مهم توسعه یافته اروپایی است و میزان امید به زندگی هم افزایش یافته است ولی متأسفانه با تغییر سبک زندگی بیماری‌های نوپدیدی ظهور یافته که باعث شده سالمندان ما از آن رنج ببرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه زمانی باید گفت که امید به زندگی افزایش یافته که سالمندان ما در دوران سالمندی از بیماری‌هایی مانند قلبی، انواع سرطان‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی در امان باشند، اظهار داشت: اجرای طرح بسیج کنترل فشارخون در کشور با هدف پیشگیری از بیماری‌ها و ریز فاکتورهایی مانند دیابت و فشارخون است که باعث ایجاد انواع سکته‌ها می‌شود.

وی افزود: بعدها این بیماری کنترل نشده به دیالیز، بیماری کلیوی و انواع سکته‌ها ختم خواهد شد که هم برای کشور و هم برای خانواده بیمار هزینه‌های سنگین درمانی را به همراه دارد.

ایرانی‌خواه اظهار داشت: قبل از شروع طرح تصور می‌شد ۳۰ درصد از افراد بالای ۳۰ سال در قم که از پرفشاری خون رنج می‌برند، از بیماری خود اطلاع نداشته باشند، ولی پس از اجرای طرح مشخص شد نیمی از این افراد از بیماری خود بی‌اطلاع بودند.

وی افزود: ۷۰ درصد انواع بیماری‌های نوظهوری که اکنون بسیاری با آن درگیر هستند می‌توانست با تغییر تغذیه، خود مراقبتی، تغییرسبک زندگی و چکاپ به موقع درمان می‌شد ولی به دلیل نبود آگاهی به بیماری‌های دیگری ختم می‌شود باید فرهنگ خود مراقبتی در بین خانواده‌ها افزایش یابد.

نقش روحانیون در بالا بردن سطح آگاهی و سلامت مردم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روحانیون در تریبون‌های مذهبی در کنار توصیه‌های مذهبی و موارد شرعی که به مردم ارائه می‌دهند نقش مهمی در بالا بردن سطح آگاهی مردم درباره توصیه‌های مهم پزشکی و سلامتی دارند؛ هم‌چنین نهادهای مردم نهاد و رسانه در افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به سلامت و خود مراقبتی باید با ما همکاری کنند.

وی بیان کرد: در کشور با توجه به پیشرفت علم پزشکی بسیاری از بیماری‌ها کنترل و به صفر رسیده مانند انواع سرخک، هپاتیت و فلج اطفال و به جرأت می‌توان گفت در دنیا حرفی برای گفتن داریم.

کاهش مراجعه به پزشک متخصص

ایرانی‌خواه بیان کرد: در اجرای طرح ارجاع در طرح نظام سلامت هزینه‌هایی که بیماران از جیب خود می‌پرداختند کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است که باید این فرهنگ در بین بیماران افزایش یابد تا وقتی که نیاز به ارجاع به متخصص نیست چرا باید در تشخیص زمان اضافی صرف شود.

به گفته وی، با آغاز به کار کلینیک‌های ویژه در استان با هزینه بسیار پایین قطعاً مراجعه به بسیاری از مطب‌ها و مراکز خصوصی کاهش می‌یابد و جلوی هزینه کرد بسیاری از تشخیص‌های اضافی و یا نسخه‌های سنگین گرفته می‌شود.

[ad_2]