[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز جهانی فلسفه بحث فلسفه مضاف را مورد نظر قرار داده است، افزود: فلسفه مضاف عمدتاً رویکرد قبل از علم را شامل می‌شود یعنی هر دانشی یک […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز جهانی فلسفه بحث فلسفه مضاف را مورد نظر قرار داده است، افزود: فلسفه مضاف عمدتاً رویکرد قبل از علم را شامل می‌شود یعنی هر دانشی یک چیستی و چگونگی دارد که این‌ها در دانش تأثیرگذار است و فلسفه مضاف را در بر می‌گیرد.

وی گفت: رویکردی که پیشادانشی است پاسخ به آن در حل مسئله و ساختار دانش و انتظار از دانش تأثیرگذار است.

دبیر علمی همایش فلسفه فقه نظام عنوان کرد: قبل از انقلاب در زمینه فقه، نظامی نداشتیم و فقه عمدتاً مسئولیت پاسخ به سؤالات مؤمنان و یا معاملات در سطح خرد را در بر می‌گرفت اما بعد از انقلاب نرم افزار کشور بر اساس فقه شیعه است.

وی گفت: فقه حکومتی بعد از انقلاب بسیار مورد توجه قرار گرفته است که مسئله حکومت و چگونه حکومت کردن را مورد نظر قرار می‌دهد.

حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه علاوه بر رویکرد فقه حکومتی چیزی به عنوان فقه نظام نداریم، افزود: فقه نظام می‌خواهد بین فقه غیر حکومتی و حکومتی ارتباط فراهم سازد و از فقه حکومتی رویکردی به سامان ایجاد کند.

وی بیان کرد: نمی‌توان در حوزه اقتصاد به گونه‌ای سیاستگذاری کرد که در حوزه فرهنگ رویکردی متفاوت داشت، بلکه در یک نظام باید کل مجموعه را لحاظ کرد و بر این اساس به اداره حکومت پرداخت.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراد از فقه نظام را نظامی هدف‌دار دانست و افزود: خرده نظام‌ها در یک نظام باید با یکدیگر منسجم باشند و در راستای اهداف کلان حرکت کنند.

وی در نظام سیاسی مهم‌ترین مسئله را کارآمدی دانست و تصریح کرد: اگر بخشی از نظام به چالش بخورد کل نظام با چالش مواجه می‌شود.

حجت الاسلام ایزدهی بیان کرد: در نظام معرفتی فقه باید به این نتیجه دست یابیم که فقه رویکردی یکپارچه، منسجم، هدفمند و غایت مدار است که بر اساس نیازهای روز می‌خواهد جامعه اسلامی را پیش ببرد و فقه حکومتی مرتبط با جامعه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه همایش فلسفه فقه نظام با کمک اندیشمندان به واکاوی فقه نظام می‌پردازد، افزود: این همایش در ۶ آذرماه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی واقع در خیابان ۱۵ خرداد برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش فلسفه فقه نظام ادامه داد: سخنرانان همایش فلسفه فقه نظام آیت الله رشاد، آیت الله علیدوست و آیت الله اراکی هستند.

وی بیان کرد: همایش فقه نظام که شامل چکیده مقالات، فلسفه فقه سیاسی و مجموعه گفتارهایی است که در تهران برگزار شده است و برخی از افرادی که چکیده یا مقاله ارائه داده‌اند نیز به ارائه مقالات خود می‌پردازند.

حجت الاسلام ایزدهی گفت: طی یک ماه گذشته فراخوان برای ارسال مقالات به این همایش اعلام شد اما همچنان امکان ارسال مقاله وجود دارد زیرا زمان کوتاه بود و همچنین در خرداد سال آینده همایشی مفصل با محوریت فقه نظام و با همکاری نهادهای کلان نظام برگزار خواهد شد.

وی ابراز کرد: برای همایش فقه نظام هشت مقاله کامل و ۱۶ چکیده تاکنون ارسال شده است.

[ad_2]