[ad_1] با توجه به شرایط کنونی کشور؛حفظ وحدت اولین مسئولیت رسانه ملیمیثم رضوانیmeysam.rezvani۱۹۸۰@gmail.comرئیس مجلس شورای اسلامی اولین جلسه علنی پارلمان در هفته جاری را با انتقاد جدی از صدا و سیما آغاز کرد. علی لاریجانی در واکنش به تذکر نماینده محلات در خصوص طرح مسائل اختلافی از صدا و سیما گفت: صدا و سیما باید […]

[ad_1]

با توجه به شرایط کنونی کشور؛
حفظ وحدت اولین مسئولیت رسانه ملی
میثم رضوانی
meysam.rezvani۱۹۸۰@gmail.com
رئیس مجلس شورای اسلامی اولین جلسه علنی پارلمان در هفته جاری را با انتقاد جدی از صدا و سیما آغاز کرد. علی لاریجانی در واکنش به تذکر نماینده محلات در خصوص طرح مسائل اختلافی از صدا و سیما گفت: صدا و سیما باید از طرح مسائل اختلافی بین مذاهب پرهیز کند و همه رسانه‌ها نیز باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند.
علیرضا سلیمی نماینده محلات در تذکری گفت: صدا و سیما در پخش زنده خود دقت لازم را داشته باشد افرادی که دعوت می‌کنند باید عاقل و دور اندیش باشند و مصالح ملی را رعایت کنند. گاهی ادبیات مجریان کوچه و بازاری است و گاهی مسائل اختلاف انگیز مذهبی از آنتن زنده پخش می‌کنند که به مصلحت نیست.
این صحبت‌ها پیرامون پخش زنده سخنان وحدت شکنانه یک مداح در شبکه ۵ مطرح شد. صحبت‌هایی که مدیران این شبکه را نیز به تکاپو برای عذرخواهی انداخت تا با صدور بیانیه‌ای «ضمن محکوم کردن آن از همه برادران و خواهران اهل سنت عذرخواهی کند» و قول برخورد قاطع با مقصرین را بدهند.
این روزها در مقاطع مختلف شاهد درز تصاویر و ویدئوهای مختلف از رفتارها و گفتارها در صدا و سیما هستیم که حقیقتاً شایسته یک رسانه ملی در یک مملکت اسلامی نیست.
کشور ما از اقوام مختلف با گرایش‌های مذهبی متفاوت تشکیل شده است. قانون اساسی و عرف جامعه نیز مرزبندی این گرایش‌ها را مشخص کرده و خوشبختانه سال‌های سال است که مردم ایران زمین با تفاوت‌هایشان کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و پذیرای هم هستند. شاید جز اولین و ساده‌ترین وظایف تعریف شده رسانه ملی حفظ این وحدت و احترام به تفاوت هاست. صدا و سیما را چه شده که سطح کیفی برنامه‌های ضبط شده یا زنده آن تا این حد سقوط کرده است؟ چرا نظارت کافی بر عملکرد این رسانه نیست؟ یک روز از برخورد زشت مجری‌ها با مهمان‌هایشان باید بشنویم و روز دیگر از مجری گری سلبریتی ها، تا زمانیکه بزرگان کشور انتقاد نکردند شبکه‌های مختلف در رواج بخت آزمایی و پرکردن جیب‌هایشان با پول مردم رقابت گذاشتند و هیچکدام از مدیران این رسانه هم اعتراضی نکردند. دادن عرصه به تبلیغاتی که مسئولان وزارت بهداشت نسبت به فروش آن اعتراض و انتقاد دارند یک مساله و عدم توجه کافی به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و اسلامی یک موضوع دیگر.
نمی‌گوییم کسی در این رسانه تلاش نمی‌کند و نمی‌خواهیم همه اعضای این مجموع را زیر سوال ببریم اما چنین مجموعه عظیمی با چنان بودجه وسیعی خروجی راضی کننده‌ای ندارد، چیزی که موجب شده امروز بسیاری از مردم با گرایش‌های مختلف فکری و اعتقادی و سیاسی و فرهنگی از این خروجی انتقاد کنند.
چگونه در گذشته با وجود نیروهای انسانی کمتر، بودجه بسیار ناچیزدر قیاس با امروز، امکانات برنامه سازی محدودتر و وجود شبکه‌های کمتر کیفیت‌ها چه دربخش فیلم وسریال، چه در زمینه مسابقات تلویزیونی، چه بخش محتوایی برنامه‌های زنده و بسیاری بخش‌های دیگر بهتر از امروز بود؟
انتقاداتی که این روزها از جانب رهبر انقلاب و دلسوزان کشور، مسئولان سلامت و درمان جامعه، نمایندگان مجلس و افکارعمومی به رسانه ملی وارد می‌شود باید عمیقاً رئیس این رسانه، معاونین ایشان و مدیران شبکه‌ها را به فکر فرو ببرد! نمی‌شود منتظر ماند تا یک بزرگی انتقادی کند و در پی برطرف کردن ایراد وارده حرکت کرد، این حد از انفعال جای تعجب دارد و امیدواریم در شرایط کنونی کشور که وحدت ضروری‌ترین عنصر است، رسانه ملی اولین و ساده‌ترین وظیفه خود را بهتراز گذشته ایفا کند.

[ad_2]