رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از انتشار پروژه تحقیقاتی خشونت اجتماعی از منظر قرآن با رویکرد شبهه‌پژوهی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش شهر کریمه به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم با اشاره به طرح پژوهشی خشونت اجتماعی از منظر قرآن با رویکرد شبهه‌پژوهی اظهار کرد: مسئله خشونت اجتماعی یکی از موضوعات بسیاری مهمی بوده که امروز در کل جوامع بشری مطرح است بنابراین رفتار و گفتار خشن در محدوده جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد به همین مناسبت مطالب مربوط به خشونت‌های خانوادگی مانند همسرآزاری و فرزندآزاری مورد بحث قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به دیدگاه قرآن درباره خشونت اجتماعی گفت: طرح خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم به بحث‌ها و شبهات موضوع خشونت در اسلام می‌پردازد و سعی بر این است که ثابت شود که اسلام در نظام اخلاقی خود در عرصه معاشرت، رفتار خانوادگی و اجتماعی به مدارا توصیه می‌کند و مردم و مسلمانان را از خشونت و خشم بازمی‌دارد.

یوسفی‌مقدم با اشاره به مسائل دیگر مطرح شده در این طرح پژوهشی گفت:‌ سختگیری در اجرای حدود الهی و قوانین عدالت‌محور و کیفر تبهکاران و متجاوزان به حقوق مردم و حدود الهی به معنای خشونت نیست بلکه به معنای دفاع از حقوق ستمدیدگان است بنابراین نباید آن را خشونت دانست.

وی ادامه داد: این امر به معنای برخورد با تجاوز، تبهکاران و خیانتکاران است اگر بحث قصاص، دیات، جهاد و دفاع با دقت مورد توجه قرار گیرد این امر روشن می‌شود که این امور برای تحقق عدالت و سعادت انسان هستند اگر جهاد نباشد جریان‌های افراطی و متجاوز به حقوق انسان‌ها آنها را در معرض آسیب قرار می‌دهد و جوامع را تهدید می‌کند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن یادآور شد:‌ باید جهاد و دفاع باشد تا بتوان در برابر متجاوزان ایستادگی کرد این به معنای ارضای حس انتقام‌جویی نیست بلکه به معنای دفاع در برابر تجاوز است.

یوسفی‌مقدم با اشاره به اهمیت دفاع و جهاد در اسلام گفت: این موارد در راستای حفظ کیان انسانیت، دفاع از خانواده، کشور، ضعیفان و محرومان و شخصیت انسان‌ها است بنابراین پژوهش خشونت اجتماعی در قرآن با این ویژگی در حال انجام است.

وی یادآور شد: اکنون تحقیق خشونت اجتماعی از منظر قرآن به پایان رسیده و در حال ارزیابی است و پس از پایان ارزیابی برای نشر اقدام می‌شود.