[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه قم، حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی ظهر امروز در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه با عنوان پژوهش و تمدن نوین اسلامی که به مناسبت هفته پژوهش در مجتمع امین برگزار شده بود، با اشاره به اینکه جامعه المصطفی یک روند صعودی را آغاز […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه قم، حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی ظهر امروز در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه با عنوان پژوهش و تمدن نوین اسلامی که به مناسبت هفته پژوهش در مجتمع امین برگزار شده بود، با اشاره به اینکه جامعه المصطفی یک روند صعودی را آغاز کرده و به حرکت رو به جلوی خود ادامه می‌دهد، اظهار کرد: ارزش علم و عالم و پژوهش و پژوهشگر در آموزه‌های اسلامی مشخص شده و از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه عالم بی عمل بودن نتیجه‌ای ندارد و علم نافع باید شکل بگیرد، عنوان کرد: هرگونه پژوهش و آموزش باید در راستای ایجاد روابط اجتماعی توحیدی باشد.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه معارف اسلامی شامل تمام ابعاد زندگی بشر است، مطرح کرد: آنچه به عنوان روابط اجتماعی توحیدی بشر شناخته شده است یک حوزه گسترده داشته و نیازمند تحقیق بسیار است.

وی با بیان اینکه ایجاد تمدن نوین اسلامی یکی از مسائل روز جامعه است، خاطرنشان کرد: تمدن نوین اسلامی در سه لایه سبک زندگی، علوم مختلف و معارف فلسفی باید شکل بگیرد و طبعا این نگاه تمدنی به پژوهش ما را یادآوری می‌کند که در گذشته داشته‌ایم و انقلاب اسلامی نیز گام بلند و موثری در این راستا است.

آیت الله قمی با اشاره به اینکه محتوای پژوهش‌ها نیز یکبار باید مورد پژوهش قرار بگیرد، تصریح کرد: این اقدام موجب می‌شود بدانیم چه خلأهایی در پژوهش‌های ما وجود دارد و در چه مراحلی نیازمند کار بیشتر هستیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در جمهوری اسلامی فراهم شده است، یادآور شد: باید همواره سوال چرایی و چگونگی مدنظر پژوهش‌ها قرار بگیرد و به موضوعات مختلف از جمله کرامت انسانی، عدالت، نیاز به معنویت و اخلاق، تدبیر متون آموزشی برای دانشگاه‌ها و … توجه شود.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه پژوهشگران به مسائل روز جامعه نگاه داشته باشند، بیان کرد: باید در راستای ایجاد یک نگاه بین المللی در مجموعه‌ها و حوزه‌های مختلف تلاش لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه نیازمند یک پژوهش جهادی هستیم، ابراز کرد: پژوهش جهادی در گذشته بزرگان بسیاری از جمله علامه طباطبایی را داشته است و ما امروزه باید این بزرگان را به عنوان الگو انتخاب کنیم.

آیت الله قمی با اشاره به اینکه سنت حوزوی ما پژوهش جهادی بوده است، اضافه کرد: بدون استفاده از روحیه پژوهش جهادی دستیابی به جایگاه مطلوب و برداشتن گام‌های بزرگ امکان پذیر نخواهد بود.

انتهای پیام/۲۲۵۸

[ad_2]