هشتمین منطقه شهر قم علاوه بر کمبودهای خدماتی و شهرسازی، به ۱۰۰ مدرسه نیاز دارد تا دانش‌آموزانش مجبور نباشند در زمین‌های ورزش و انبارها درس بخوانند.  الهام حلاجیان: نزدیک شدن به مهرماه برای والدین ودانش‌آموزان همیشه با نگرانی‌های ثبت نام و تهیه لوازم مدرسه و هماهنگی سرویس و… همراه است. این نگرانی‌ها همیشه برای پردیسان […]

هشتمین منطقه شهر قم علاوه بر کمبودهای خدماتی و شهرسازی، به ۱۰۰ مدرسه نیاز دارد تا دانش‌آموزانش مجبور نباشند در زمین‌های ورزش و انبارها درس بخوانند.

 الهام حلاجیان: نزدیک شدن به مهرماه برای والدین ودانش‌آموزان همیشه با نگرانی‌های ثبت نام و تهیه لوازم مدرسه و هماهنگی سرویس و… همراه است. این نگرانی‌ها همیشه برای پردیسان نشینان مقداری جدی‌تر است.

از زمانی که انفجار جمعیت در منطقه پردیسان قم به وقوع پیوست و شهرکی که برای ۷۰ هزار نفر طراحی شده بود، افق ۳۵۰ هزار نفری به خود دید، چالش‌های کمبود سرانه‌های خدماتی مختلف نیز در این شهرک به وجود آمد.

احمدرضا اجتهادی، معاون اجرایی نوسازی مدارس استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به روند رو به افزایش جمعیت در منطقه پردیسان در آینده نیازمند احداث ۱۰۰ مدرسه هستیم.

وی با بیان اینکه تا اول مهرماه ۱۳ مدرسه برای تحصیل دانش آموزان تحویل داده می‌شود، افزود: پنج مورد احداث شده در منطقه پردیسان هستند که شامل سه مدرسه، یک سالن ورزشی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می شود.

معاون اجرایی نوسازی مدارس استان قم بیان کرد: متأسفانه کمبود فضای آموزشی علاوه بر منطقه پردیسان در برخی مناطق جدید شهری مانند زمین‌های روبروی بوستان علوی نیز مشاهده می‌شود.

معضل کمبود زمین

وی با بیان اینکه مشکل کمبود زمین در قم مشکلی اساسی است، افزود: اکنون خیر مدرسه ساز در قم وجود دارد اما زمین آموزشی به اندازه کافی نداریم.

اجتهادی ادامه داد: نیاز اولیه استان قم برای احداث مدرسه، تأمین زمین است.

وی بیان کرد: در برخی از مدارس استان نیز ساختمان ساخته شده اما مشکل انشعابات وجود دارد زیرا یکی از دیگر مشکلات ساخت مدرسه رفع مشکلات انشعابات آنهاست.

علی فیضی، رئیس آموزش و پرورش ناحیه چهار قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با توجه به نوع بافت و وضعیت کلی پردیسان حدود ۱۰۰ مدرسه در این منطقه نیاز است، افزود: در حال حاضر ۳۵ آموزشگاه در ۲ شیفت در منطقه پردیسان در حال فعالیت هستند.

وی گفت: نزدیک به ۱۸ هزار دانش آموز در سه مقطع در دو جنسیت پسر و دختر سال گذشته در مدارس پردیسان تحصیل کرده‌اند.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه چهار قم عنوان کرد: پیش بینی می‌شود که طی امسال ۲۱ هزار دانش آموز در این منطقه به تحصیل بپردازند.

در حال حاضر ۳۵ آموزشگاه در ۲ شیفت در منطقه پردیسان در حال فعالیت هستند

وی اظهار کرد: امسال چهار آموزشگاه به آموزشگاه‌های این منطقه اضافه می‌شوند که ۲ آموزشگاه هنرستان و ۲ آموزشگاه مدارس عادی هستند.

وی ابراز کرد: همچنان نیازمند احداث مدارس به ویژه در محله ۶، هفت و هشت هستیم زیرا دانش آموزان این محلات برای تحصیل به مناطق دیگر پردیسان می روند.

فیضی تصریح کرد: سال گذشته در نزدیک‌ترین زمینی که برای ساخت مدرسه در این محلات در اختیار داشتیم مدرسه شهید آوینی را احداث کردیم که با اکنون با تراکم بالایی روبروست.

مدرسه سه شیفته نداریم

وی با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز در منطقه پردیسان در حال ساخت و ساز هستند، افزود: اکنون در محله هفت پردیسان ساخت و ساز یک مدرسه توسط خیرین مدرسه ساز آغاز شده است.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه چهار قم بیان کرد: با توجه به ظرفیت پردیسان ۱۰۰ آموزشگاه و حداقل ۵۰۰ کلاس درس برای سال آینده در این منطقه نیاز است.

وی با بیان اینکه بیشتر مدارس پردیسان به صورت دوشیفته در حال فعالیت هستند، افزود: مدرسه سه شیفته در پردیسان نداریم و تا امروز نیازهای این منطقه بر آورده شده است اما مشکل اساسی تملک زمین‌های دارای کاربری آموزشی است زیرا در محله‌های پردیسان بخش‌هایی به عنوان زمین‌ها با کاربری آموزشی مشخص شده که مشکل عمده آنها بعد از جذب خیرین، تملک این زمین هاست.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه چهار قم بیان کرد: خوشبختانه هیچ کلاس درسی در منطقه پردیسان به صورت نامتعارف برگزار نشده است.

وی گفت: همه آموزشگاه‌های این منطقه به صورت نوساز و با رعایت استانداردها ساخته و بروز شده‌اند.

در منطقه پردیسان تا پایان سال تحصیلی تعداد دانش آموزان رو به افزایش است زیرا نقل و انتقال در این منطقه بالاست

فیضی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی انجام شده تعداد دانش آموزان این منطقه در سال جاری ۲۱ هزار نفر هستند، افزود: بر اساس پیش بینی انجام شده سه هزار دانش آموز افزوده می‌شوند.

وی ادامه داد: در منطقه پردیسان تا پایان سال تحصیلی تعداد دانش آموزان رو به افزایش است زیرا نقل و انتقال در این منطقه بالاست.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه چهار قم بیان کرد: کانون فرهنگی – تربیتی محرابی در پردیسان تاکنون ۱۰ درصد در ساخت و ساز پیشرفت فیزیکی داشته است.

هر چند طرح اولیه شهرک و ساخت و سازهایی که زیر نظر مسکن و شهرسازی در این منطقه صورت گرفت، دچار کم‌لطفی به سرانه‌های فضای سبز، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و… و. بود اما سیاست‌های بعدی در افزایش جمعیت این منطقه در بحرانی شدن این کمبود سرانه‌ها اثر گذاشت. تا جایی که مسئولان امروز می‌گویند این شهرک نیاز به ۱۰۰ مدرسه دارد.

منبع:خبرگزاری مهر،